Екотуризм по-добрянськи

Захоплюючі екологічні подорожі

У стрімкому життєвому вирі ХХІ сторіччя все більшої популярності набуває екологічний туризм. Він запрошує вас у захоплюючу мандрівку стежками загадкового світу незайманої природи, зачаровує зворушливими зустрічами з минувшиною, пропонує ознайомитися з традиціями того краю, який «відкриваєте».

Повітря Чернігівщини напоєне історією — і, здається,  тіні минулого оточують кожного, хто переступає межу древньої Сіверської землі, яка була свідком багатьох славних подій.

Триденний екологічний тур «Подорож українським Поліссям», який пропонує державне підприємство «Добрянське лісове господарство», сьогодні торує шлях у Ріпкинському районі. Він включає три туристичні маршрути: «Добрянка історична», «Пам’ятки Добрянщини» та «Ріпкинськими просторами». Всі мандрівки розпочинаються… з будиночка для гостей у Добрянському держлісгоспі.

31

32

33

34

35

Добрянка історична

Віки впевнено «прописалися» в часопису селища, розташованого за три кілометри від залізничної станції Горностаївка, що на кордоні України з Білоруссю. Затишне зелене містечко дихає давниною.

Наприкінці ХVІІ — на початку ХVІІІ ст. до місцевих поселенців прибилося немало великоруських утікачів— старовірів-розкольників. Їх приваблювали непрохідні густі ліси, «підперезані» болотами. Так виникла Вєтка,  жителі якої заснували на глухому острові серед боліт слободу Добрянка — на узбережжі річок Добрянки та Немильні. У 1706 році Онисим Сафронов першим одержав дозвіл на поселення у архімандрита Варлаама, адже ця земля належала Чернігівському Троїцько-Іллінському монастирю.

Через Добрянку проходив знаменитий Катерининський тракт, яким свого часу проїжджали, зупиняючись у містечку, видатні поети й письменники Олександр Пушкін і Тарас Шевченко, Микола Гоголь і Євген Гребінка. У Добрянці отримав паспорт легендарний ватажок народного повстання Омелян Пугачов.

У місті були поштова станція та митниця. А населення займалося торгівлею і ремеслами.

Перша зупинка: парк

У ХІХ ст. на цьому місці був торгівельний майдан. А у 1845 році на кошти імператора Миколи І тут збудували дерев’яну церкву. Згодом цар відвідав Добрянку й побував на освяченні храму.

Кам’яну церкву, на яку також дав гроші Микола І, зруйнували в атеїстичні 30-ті роки минулого століття. Тоді ж перші комсомольці Добрянки заклали парк. У ньому дві братські могили — розстріляних гітлерівцями партизанів і воїнів, які загинули, звільняючи Добрянку від окупантів під час Великої Вітчизняної війни.

Нещодавно в парку встановили новий пам’ятний знак — до 300 — річчя  селища.

9

Друга зупинка: старовинні купецькі будинки

Це споруди початку ХІХ ст. В одному з будинків мешкав староста містечка, який колись із хлібом-сіллю зустрічав імператора Миколу І. На вулиці Самойленка — родове помістя Пєтухових.

11

Третя зупинка: центральне кладовище

На старому цвинтарі можна побачити поховання різних періодів ХІХ-ХХ ст. і рідкісні надгробки старовірів. Увагу туристів приверне пам’ятник землякові — моряку з броненосця «Потьомкін» Григорію Полянському, який після всіх поневірянь оселився в Добрянці.

Четверта зупинка: церква старовірів (її вік — 222 роки) святого великомученика Дмитра Солунського.

Є відомості, що храм освятили в 1790 році. Нині він (єдиний такий в області) діючий.

 7

П’ята зупинка: приватний музей Сергія Коноваленка

Експозиція ХІХ—ХХ ст. «Сільська хата»; кімната, в якій зібрані побутові речі старовірів; атрибутика періоду Російсько-турецької, Першої світової та Великої Вітчизняної воєн. Над створенням музею працює місцевий історик і поет, кухар-віртуоз Сергій Коноваленко.

10

12

Шоста зупинка: дендросад

Дендросад належить Добрянському лісництву. Його гордість — цінні породи дерев і чудовий березовий гай.

8

 

Пам’ятки Добрянщини

Озеро Волкобродівка

(перша зупинка)

3

PICT7788

У озері (Комарівське лісництво) водяться щуки та окуні, вранішню тишу будять крики качок. Сюди прилітають навіть білі лебеді.

P1311944

Ріка Немильня (друга зупинка)

Ця річка — притока Сожу. Потрапивши на її береги, на повні груди вдихаєш запашний луговий вітер, відчуваєш свіжість проточної води, прислухаєшся до сплесків риби.

Братська могила «Ніхто не забутий, ніщо не забуте» в селі Нові Яриловичі

(третя зупинка)

Тут поховані солдати, які віддали свої життя, визволяючи село від гітлерівських окупантів.

На фронтах Великої Вітчизняної війни воювало 269 жителів Нових Яриловичів: 123 — нагороджені орденами та медалями за виявлені хоробрість і відвагу, 178 — не повернулися до рідних осель…

Пам’ятник жертвам фашизму, які загинули 14.03.1943 року в селі Клубівка

P9238751

(четверта зупинка)

За допомогу партизанам фашисти повністю спопелили село й розстріляли та спалили живцем 506 його жителів.

Майдан і садиба Софії Русової в Оле­шні (п’ята зупинка)

18

Садиба Софії Русової в Олешні

Софія Ліндфорс (Русова), зі старовинного дворянського роду, шведка за походженням, була відомою українською громадською діячкою, просвітителькою, педагогом і письменницею (1856-1940 рр.) Її творча спадщина — неоціненна.

Голубе озеро Сердечко (шлях Олешня — Олександрівка; шоста зупинка)

1

Голубі озера — перлина Сіверського краю. Щороку відпочити в цих дивовижних місцях приїздить понад 250 тисяч туристів з України, Росії та Білорусі.

Гончарне мистецтво (с. Олександрівка — сьома зупинка)

Здавна пишалися своїми гончарами та їхніми виробами Олешня й Олександрівка. Григорій Алексєєв учився ремесла у дядька та брата і став справжнім майстром.

19

Гончар Григорій Алексєєв

Сушнянський дуб (восьма зупинка)

Наші предки слов’яни вважали дуб священним деревом. Сушнянському велету, ботанічній пам’ятці природи, вже 300 літ.

Сушнянський дуб

Сушнянський дуб

Ріпкинськими просторами

Перша згадка про Ріпки сягає 1607 року, коли шляхтичі Микола, Іван, Ждан та Михайло Глібовичі-Пероцькі за 4 тисячі червінців заклали село Миколі Батуринському й не змогли його викупити.

У першій половині ХVІІ ст. Ріпки входили до складу Любецького староства Київського, а згодом Чернігівського та Смоленського воєводств Речі Посполитої.

На початку ХІХ ст. Ріпки стали волосним центром Чернігівської губернії і вже належали до категорії містечок.

Перша зупинка: Чорна річка

Ця річка належить до зоологічних пам’яток природи (Чудівське лісництво).

17

Друга зупинка: джерело і пам’ятник «Рубіж оборони-1941» (Дякова гора)

27

Пам’ятник «Рубіж оборони-1941»

Поруч — пам’ятний знак командирам, комісарам і бійцям, які в серпні 1941 року билися до останнього подиху на вогняному рубежі оборони Ріпки—Грабів—Велика Вісь.

26

Третя зупинка: Стела пам’яті полеглим у боях за свободу і незалежність Батьківщини (парк, смт Ріпки)

23

Під час окупації в Ріпках діяли підпільний райком партії та партизанський загін. 26 вересня 1943 року до райцентру ввійшли війська 68-ї окремої танкової бригади…

Четверта зупинка: пам’ятник на братській могилі радянських воїнів, які загинули в 1943 році (парк,  смт Ріпки)

22

Серед них — Герої Радянського Союзу Микола Васильєв (його іменем названа одна з вулиць селища) та Костянтин Грицинін.

Жителі району брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС: чимало ріпкинців заплатили за це своїм здоров’ям і життям.

П’ята зупинка: пам’ятний камінь про лісові культури, посаджені в Міжнародний рік лісів (Ріпкинське лісництво)

24

Представники влади та громадськості, школярі, члени Добрянського учнівського лісництва й ветерани навесні 2011 року посадили молодий ліс.

Шоста зупинка: Чудівський лісовий масив

На Чудівських висотах відбулася битва козаків із литовцями в ХVІІ ст., тут загинув чернігівський полковник Мартин Небаба.

Сьома зупинка: пам’ятник на місці розташування 24-го польового пересувного лісового госпіталю

Біля Грабова та Пилипчі йшли жорстокі бої з окупантами, відзначилися бійці 15-ї Червонопрапорної Сивашської стрілецької дивізії.

Восьма зупинка: напис поранених солдатів на лісовій галявині

Бійці, які лікувалися в госпіталі, зробили на землі напис: «Гітлеру — капут!» І зірку з серпом та молотом намалювали. Напис не заростає: за цим слідкують лісівники.

Дев’ята зупинка: Голубе озеро (середнє)

Озеро з кришталевою водою дарує людям красу.

 25

Екскурсоводи детальніше висвітлять маршрути екологічного туру.

А здобуте під час цікавих подорожей завжди дороге серцю й надовго залишається у вдячній людській пам’яті.

 21

 20

 28

 29

 30

36_2

1286278233_64048058_216

IMG_2149

0_7093b_68ca2ca2_XL

4

6

Eco-tourism – In Dobryanka Way

Exciting eco-tours

Eco-tourism has been gaining in popularity during the hectic 21st century.  Participants take exciting tours on paths through virgin nature, become enchanted by meetings with the past, and get an opportunity to learn the traditions of the new areas they “discover.”

The Chernihiv area is full of history. Those who travel through it are touched by the shadows of the past, and they venture through the Siversky area that has witnessed so many glorious historical events.

A three day ecological tour — “A Trip through Ukrainian Polissia” — is offered by the state owned enterprise Dobryanka State Forest, and it paves the way through the modern Ripkinsky district.  The trip includes three tours: “Historic Dobryanka,” “Monuments of the Dobryanka Area,” and “Ripkinksy Expanses.”  All three trips begin at the Dobryanka State Forest guest house.

Historic Dobryanka

Ancient chronicles attest to the historical importance of the town located three kilometers from the Gornostayivka train station on the Ukraine-Belarus border. This quiet green border town exudes history.

During the late 17th and early 18th centuries, local residents helped shelter many people, Old Believers, who were fleeing Greater Russia. These dissidents were attracted by the impassable dense forests encircled by deep marshes.  On a remote island in these lost marshes, these religious refugees built the town of Vietka; later they founded Dobryanka settlement on the banks of the Dobryanka and Nemyl’na rivers.  Onisim Safronov, the founding father, was the first one to have received permission in 1706 to settle here from the archimandrite Varlaam, head of the Chernihiv Trinity-Ilinsky monastery, which owned the land.

The famous Katerynynsky road passed through Dobryanka. It was traveled by many famous poets and writers, including Oleksandr Pushkin, Taras Shevchenko, Mykola Hohol (Gogol) and Yevhen Hrebinka, all of whom stopped in the town.  It was in Dobryanka, too, that Omelyan Pugachov, the leader of a popular uprising, was issued a passport.

The town once had a post office and customs station.  The population was engaged in commerce and traditional crafts.

Station one:  The Park

In the 19th century a trade market was located where the park now stands.  In 1845, a wooden church was built here by Nicholas I. Later the tsar visited Dobryanka and attended the consecration of the church.

A brick church was also built by Nicholas I , but was destroyed during the atheistic 1930s.  At that time Komsomol members founded a park on its site.  There are two memorials in the park; in one lie partisans executed by the Nazis, in the other are the remains of those who perished during the liberation of Dobryanka during the Great Patriotic War (WWII).

A new memorial has recently been placed in the park, and is consecrated to the 300th anniversary of the settlement of the town.

Station two: Old Merchants’ Houses

These buildings were erected at the beginning of the 19th century. One was the residence of the head man who greeted tsar Nicholas I with bread and salt (a traditional Ukrainian greeting). The family estate of the Petukhovs is located on Samoylenko Street.

Station three: Central Cemetery

Here you can find burial places from various periods in the 19th-20th centuries, as well as the unique stone tombs of the Old Believers.  Your attention will be drawn to the monument of a local resident — Hryhoryy Polyansky, a sailor from the cruise ship Potyomkin — who settled in Dobryanka after an adventure-filled life.

Station four: Church of the Old Believers

The 222 year old church of the Great Martyr Saint Dmytro Solunskyy. Historical record shows that the church was sanctified in 1790.  It is still a working church, and the only one of its kind in the region.

Station five: The private museum of Serhyy Konovalenko

The exposition is devoted to the 19th-20th century “Village House”; it includes a room exhibiting items of the Old Believers, and items from the Russia-Turkey (Crimean) War, as well as WWI and WWII. The museum is managed by the local historian, poet and virtuoso chef Serhyy Konovalenko.

Station six: Dendropark

The Dendropark is a part of the Dobryanka State Forest. They are very proud of the valuable breeds of wood which grow here, and a wonderful birch grove.

 

Monuments of the Dobryanka Area

 

Volkobrodivka Lake (station one)

This lake in the Komarivka State Forest is home to numerous pike and perch. The morning silence is broken by the call of wild ducks. And white swans often visit the lake.

Nemyl’na River (station two)

This river is a tributary of the Sozh River. Once you stand on it banks, you will breathe deeply of herb-scented winds, feel the freshness of its waters, and listen to the playful splashing of fish.

Novy Yarylovychi Memorial Gravesite

“No one is forgotten, Nothing is forgotten”  At this site are buried the soldiers who gave their lives liberating the village from the Nazi occupiers.

269 residents of Novy Yarylovychi joined the army during WWII; 123 of them were decorated for bravery and courage with orders and medals. 178 never returned home.

Monument to the Victims of Nazism who perished on 14.03.1943 in Klubivka village (station four)

As a punishment for their support of partisans, Nazi soldiers burned the village to the ground and shot or burned alive 506 of its residents.

Square and House of Sofia Rusova in Oleshnay (station five)

Sofia Lindforce Rusova (1856-1940), a descendant of an ancient Swedish noble family, was a well-known Ukrainian public figure, educator, intellect and writer. Her legacy is invaluable.

Serdechko (“Little Heart”) blue lake (Oleshnya — Oleksandrivka Road; station six)

Blue lakes are foremost among the pearls of the Siversky area. Each year over 250 thousand tourists from Ukraine, Russia and Belarus come to visit these natural wonders.

Ceramics (Oleksandrivka village — station seven)

Oleshnya and Oleksandrivka have been long known for their potters and the quality of their work.  Hryhoryy Alekseyev learned his craft from his uncle and brother, and has become a true master of the art.

Sushnyansky Oak (station eight)

Our ancestors considered the oak to be a sacred tree.  The “Sushnyansky Giant” is a botanical monument of nature, and is over 300 years old.

Ripinsky Expanses

The town of Ripky was first mentioned in 1607 when the Polish noblemen Mykola, Ivan, Zhdan and Mykhailo Hlibovyshy-Pertskyy pawned their village to Mykola Baturynskyy for four thousand chervontsy (the currency of the time) and were unable to pay off their debt.

In the first half of the 17th century Ripky was a part of the Lyubetsk headmanship and later a part of the Chernihiv and Smolensk voivodships (of the Rech Pospolita).

At the beginning of the 19th century Ripky became a volost center (small rural district in Old Russia) in the Chernihiv gubernia and achieved the status of a town.

Station one: Black River

This river is one of the zoological monuments of nature in the Chudivsky State Forest.

Station two:  Spring and Monument “Line of Defense — 1941” (Dyakova Hill)

This monument is located near a memorial plaque to the commanders, commissars and soldiers who, in August of 1941, fought to the last breath on the Ripky-Hrabiv-Velyka Vis’ line of fire.

Station three: Obelisk to the memory of soldiers who perished in the fight for freedom and independence of the Motherland (park, Ripky).

During the occupation of Ripky, a clandestine district party committee and partisan unit were performing operations. On September 26, 1943, this district center was liberated by troops of the 68th Tank Brigade.

Station four: Memorial Gravesite of Soviet soldiers who perished in 1943 (park, Ripky)

Among the soldiers buried in this gravesite are Heros of the Soviet Union Mykola Vasylyev, who also has a street named after him in the town, and Kostyantyn Hrytsynin.

Residents of the district took part in the liquidation of the aftermath of the Chernobyl catastrophe; many citizens of Ripky paid with their health and lives.

Station five: Stone marker commemorating forestry plantings made during the International Year of Forests (Ripinsky State Forest)

In 2011, local authorities, community representatives, schoolchildren, students of the Dobryanka forestry school and veterans planted a new forest.

Station six: Chudivsky Forest Territory

The Chudivisky heights witnessed a battle between the Kozaks and Lithuanians in the 17th century.  This is also the place where Chernihiv colonel Martin Nebaba died.

Station seven:  Monument to the 24th Field Mobile Forest Hospital

Savage battles with the invaders occurred near Hrabiv and Pylypchi during WWII. This field hospital treated soldiers of the 15th Red Banner Syvash Gunnery Division.

Station eight: Forest Graffiti

Soldiers being treated in hospital here created a local landmark when they inscribed in the ground “Hitler — Kaputt!” along with a star, hammer and sickle. The mark has not grown over, as forest rangers manage it.

Station nine: Middle Blue Lake

A lovely blue lake with crystalline-like waters graces us with its beauty.

Guides will give more detailed information about all the stations and monuments during the course of these ecological tours.

Knowledge gained during fascinating explorations of history and nature will remain in our memories forever.

 

Державне підприємство «Добрянський лісгосп»

Адреса: Україна, Чернігівська область, Ріпкинський р-н,  смт Добрянка, вул. Фрунзе, 24-а

Тел.: (8-04641) 4-52-70, 3-12-50

Залишити свій коментар

Вгору
© 2018    Копіювання матеріалів сайту дозволено тільки за наявності активного посилання   //    Войти